Boken om Lars har planerad utgivning april 2022.
Boken handlar om en kille som heter Lars. Hans skolstart, skoltid och konsekvenser.
Lars är enormt motiverad att få börja skolan. Han ska få nya kompisar och ett lika spännande liv som hans två år äldre bror Erik.
Allt börjar bra och Lars är en glad kille som älskar gå ut med sin ett år äldre schäferhund Sickan varje dag han kommer hem från skolan.
Efter en tid blir Lars beteende annorlunda. Han tycker inte om kompisarna längre och han blir retad för att han inte kan läsa lika bra eller skriva som man ska. Han blir ofta buad under lektioner när det blir hans tur att läsa högt eller göra ett lästal under mattelektionen på tavlan inför klassen.
Lars tar till nävarna på rasterna, han börjar skolka och ljuger hemma om att han har ont i magen så att han skall få stanna hemma i stället, eller hittar på att det är idrottsdag och han behöver smörgåsar och dricka i skolväskan. Lars får med skolkdagar än skoldagar och under dessa dras han in i lite bus.
Lars mamma ser inte problemet och skolan har inte tid. De har allt för många elever på en lärare som ska göra sitt bästa i stället för att göra det läraren är bra på. Nämligen identifiera problemet tidigt och sätta in hjälp.
Åren går och Lars hamnar under luppen hos polisen och socialen. Så småningom blir Lars placerad hos fosterföräldrar på annan ort. Han rymmer. Polisen tar honom efter att de funnit honom bo i Stockholms portar och kolonilotter. Han blir placerad på barnpsyket, Danderyds Sjukhus. Inlåst ett antal månader. Lars lyckas rymma. Barnavårdsmyndigheten i Danderyd tillsammans med polisen finner honom och transporterar honom till ett hem för missanpassade barn.
Efter något år på hemmet rymmer Lars. Han känner att han inte är missanpassad utan bara missförstådd. Självklart finner polisen honom i en stuga i Huddinge och kör honom tillbaka till hemmet där också övergreppen haglar.
När Lars ska börja i sjunde klass anser socialen att han kan få flytta hem till ett hem där svångrem och björkris dansat på ryggen och skärten under åren före hemmen.
Lars hade då gått om både femte och sjätte klassen och skulle fylla femton år i sjunde klassen. Lars hade ingen motivation för skolan och ingen lärare han träffat var motiverad att ta honom till sig och hjälpa honom så Lars fick sluta skolan efter sjunde klass.
Lars började tidigt att jobba och livet haltade vidare tills dagen kom då Lars insåg att han själv måste ta tag i problemen. Att han måste bli vän med sin dyslexi och inte lyssna på de som kallade honom dumhuvud. Att inte lyssna på mamma och andra i familjen som sa att han inta hade något läshuvud.
Lars träffade sin ungdomskärlek som skulle börja på lärarseminariet. En total kontrast. Lars motiverades att läsa in sjuan, åttan och nian på Eriksdalsskolan Stockholm, Han träffade motiverade lärare. Han kämpade, läste och skrev, läste och skrev dagar och nätter.
Det blev vidareutbildning med bra resultat. Det blev bra jobb med en fantastisk utveckling mot alla oddsen.
Boken är en mycket naken sanning och vägledande för många.
Kommentera